
Gi informasjon om Pasient – og brukerombudet i kommunale helse – og omsorgsvedtak
Pasient- og brukerombudet vet at mange innbyggere ikke kjenner til pasient- og brukerombudsordningen. Flere som er i kontakt med kommunens helse- og omsorgstjenester har behov for råd og veiledning om sine rettigheter. Andre trenger hjelp til å forstå hvordan de kan gå frem for å få helsehjelpen eller tjenester de har behov for.
Pasient- og brukerombudet gir slik hjelp gratis til hele befolkningen. Vi erfarer at dialog med oss ofte er verdifullt og nyttig, for både tjenesten, pasient/bruker og deres pårørende.
Informerer Berlevåg kommune innbyggerne sine om klageretten i vedtakene, og om muligheten til å få informasjon, råd og veiledning fra Pasient- og brukerombudet?
Dersom dere ikke gjør det, har vi forslag til tekst som kan brukes i vedtakene:
Du kan kontakte Pasient – og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller mener at du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.
Pasient – og brukerombudet kan gi deg informasjon om rettigheter, råd, klagemuligheter og veiledning. Alle våre tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym om du ønsker det.
Pasient – og brukerombudet holder til i hvert fylke, og for Pasient- og brukerombudet i Finnmark kan du kontakte oss på ulike måter:
Pasient – og brukerombudet i Finnmark, Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo
Telefon: 40 50 16 00/78 41 72 40
Besøksadresse: Nissensenteret 4 etg, Sjøgata 9, 9601 HAMMERFEST
E-post: finnmark@pasientogbrukerombudet.no (unngå sensitive opplysninger)
Sikker melding: Har du spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, kan du sende oss en sikker melding via Altinn
Les mer på pasientogbrukerombudet.no
Pasient- og brukerombudet mener at alle kommunale vedtak innen helse- og omsorgstjenesten bør ha med denne informasjonen. Opplysningene er viktig for å sikre at innbyggerne får den nødvendige støtten og informasjonen de har rett på.
I Helsedirektoratets veileder for saksbehandling – Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 står det at "dersom parten har behov for mer veiledning og bistand i forbindelse med en sak enn det kommunen kan tilby, bør kommunen informere om muligheten for å kontakte Pasient- og brukerombudet i fylket". Ifølge veilederen bør pasient eller bruker også opplyses om muligheten til å få hjelp fra Pasient- og brukerombudet dersom det er behov for bistand til å klage eller søke om erstatning.
Vi kontakter alle kommuner i Finnmark om å informere om Pasient- og brukerombudet i sine brev- og vedtaksmaler, samt legge ut informasjon om Pasient- og brukerombudet på kommunen sine nettsider.
Vi ber om tilbakemelding fra dere om hvordan dere følger opp vår oppfordring, svar på e-post til finnmark@pasientogbrukerombudet.no før 01.09.2005
Pasieanta- ja geavaheddjiidáittardeaddji
It leat ožžon dan dearvvašvuođaveahki maid dárbbašit?
Jus oaivvildat ahte du vuoigatvuođat pasieantan, geavaheaddjin dahje oapmahažžan eai leat ollašuhtton, dahje jus oaivvildat ahte it leat ožžon daid bálvalusaid maidda dus lea vuoigatvuohta, de sáhtát geavahit iežat váidinvuoigatvuođa. Oapmahaččain sáhttá maid leat vuoigatvuohta váidit.
Jus dárbbašat rávvagiid ja bagadusa váidima oktavuođas, de lea dus vejolašvuohta váldit oktavuođa Pasieanta- ja geavaheaddjiáittardeddjiin. Sii addet dieđuid vuoigatvuođaidat birra.
Pasieanta- ja geavaheaddjiáittardeaddji bargá áimmahuššat pasieanttaid, geavaheddjiid ja oapmahaččaid dárbbuid, beroštumiid ja riektesuodjalusa almmolaš dearvvašvuođa- ja fuolahusbálvalusain. Dát lea nuvttá, fálaldat ássiide miehtá Norgga, ja don sáhtát leat anonyma.
Geahča eanet masa ja movt don sáhtát oažžut veahki pasientogbrukerombudet.no neahttasiiddus.
Hilsen
Pasient- og brukerombudet i Finnmark
Irene Skjeldnes
rådgiver