PoBo_Logo_Bruk_paa_hvit_bakgrunn_CMYK (002)

Gi informasjon om Pasient – og brukerombudet i kommunale helse – og omsorgsvedtak

Pasient- og brukerombudet vet at mange innbyggere ikke kjenner til pasient- og brukerombudsordningen. Flere som er i kontakt med kommunens helse- og omsorgstjenester har behov for råd og veiledning om sine rettigheter. Andre trenger hjelp til å forstå hvordan de kan gå frem for å få helsehjelpen eller tjenester de har behov for.

 

Pasient- og brukerombudet gir slik hjelp gratis til hele befolkningen. Vi erfarer at dialog med oss ofte er verdifullt og nyttig, for både tjenesten, pasient/bruker og deres pårørende. 

Informerer Berlevåg kommune innbyggerne sine om klageretten i vedtakene, og om muligheten til å få informasjon, råd og veiledning fra Pasient- og brukerombudet?

Dersom dere ikke gjør det, har vi forslag til tekst som kan brukes i vedtakene: 

Du kan kontakte Pasient – og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller mener at du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.  

Pasient – og brukerombudet kan gi deg informasjon om rettigheter, råd, klagemuligheter og veiledning.  Alle våre tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym om du ønsker det.  

Pasient – og brukerombudet holder til i hvert fylke, og for Pasient- og brukerombudet i Finnmark kan du kontakte oss på ulike måter:

Pasient – og brukerombudet i Finnmark, Postboks 212 Skøyen, 0213 Oslo 
Telefon: 40 50 16 00/78 41 72 40
Besøksadresse: Nissensenteret 4 etg, Sjøgata 9, 9601 HAMMERFEST                  
E-post: finnmark@pasientogbrukerombudet.no  (unngå sensitive opplysninger)  
 

Sikker melding: Har du spørsmål som inneholder personsensitiv informasjon, kan du sende oss en sikker melding via Altinn

Les mer på pasientogbrukerombudet.no

 


Pasient- og brukerombudet mener at alle kommunale vedtak innen helse- og omsorgstjenesten bør ha med denne informasjonen. Opplysningene er viktig for å sikre at innbyggerne får den nødvendige støtten og informasjonen de har rett på.

I Helsedirektoratets veileder for saksbehandling – Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 står det at "dersom parten har behov for mer veiledning og bistand i forbindelse med en sak enn det kommunen kan tilby, bør kommunen informere om muligheten for å kontakte Pasient- og brukerombudet i fylket". Ifølge veilederen bør pasient eller bruker også opplyses om muligheten til å få hjelp fra Pasient- og brukerombudet dersom det er behov for bistand til å klage eller søke om erstatning.

Vi kontakter alle kommuner i Finnmark om å informere om Pasient- og brukerombudet i sine brev- og vedtaksmaler, samt legge ut informasjon om Pasient- og brukerombudet på kommunen sine nettsider.  
 

Vi ber om tilbakemelding fra dere om hvordan dere følger opp vår oppfordring, svar på e-post til finnmark@pasientogbrukerombudet.no  før 01.09.2005

 
Hilsen 

Pasient- og brukerombudet i Finnmark

 

Irene Skjeldnes

rådgiver